Möt Henrik Andersson, lärare på Tullängsgymnasiet i Örebro. Vi pratade om varför det är så viktigt att matcha innehållet i utbildningarna med företagens önskemål, 3D-skrivare, oändliga möjligheter, kompetensutveckling för lärare, varför man väljer att bli lärare på äldre dagar och mycket annat.

Vem är det vi träffar i denna veckans upplaga av Heta Stolen?

Jag heter Henrik Andersson och arbetar som lärare här på Tullängsgymnasiet. Jag har själv gått här på skolan, en gång i tiden, och jag läste en verkstadsteknisk utbildning som jag sedan kompletterade med ett halvårs studier i CNC-teknik. Efter studierna fick jag anställning på ett företag som heter Jonssons Pump, där arbetade jag i hela 17 år. Där fick jag arbeta med allt möjligt, som programmering, prototyper, inköp och även lite personal. Med tanke på att jag arbetade där så pass länge föll det sig naturligt att jag fick vara den som ansvarade för utbildning och handledning av ny personal och praktikanter från Tullängsgymnasiet. Det var något som jag verkligen uppskattade.

Varför blev du tekniklärare?

Det hänger ihop med mina varierande arbetsuppgifter på Jonssons Pump. Jag upptäckte hur roligt det var att lära och utbilda andra på företaget och då var det inte svårt att ta steget in i utbildningsvärlden, i dag är jag behörig lärare på verkstadssidan. Jag läste in ett antal ämnen på Karlstad Universitet för att få min lärarbehörighet.

Hade du några andra yrkesdrömmar när du var liten?

Jag hade en tanke om att bli pilot när jag var liten, men det blev aldrig så, jag var väl för dålig på engelska – haha. Senare fick jag för mig att jag ville bli snickare för min morfar arbetade som snickare. Jag kände tidigt att jag ville arbeta praktiskt och när det var dags att välja fick det bli antingen snickare eller jobb i verkstaden – det blev verkstaden, och det var hur rätt som helst.

Vem är din största förebild yrkesmässigt?

Min gamla lärare, Lennart, var otroligt bra. Han har gjort så otroligt mycket för den här skolan och framför allt verkstadsdelen. Han är en starkt bidragande orsak till varför jag är här och undervisar idag. Hans sätt att vara på som lärare och utbilda inom industri var verkligen inspirerande.

Nämn ett material du gillar och varför?

Den var svår – Men jag har arbetat otroligt mycket med mässing i mina dagar. Man skulle väl kunna kalla det för hatkärlek, först och främst är det ett bra material att bearbeta och det är enkelt att få fina ytor. Nackdelen är helt klart alla små spåner som sitter överallt, det kan göra rätt så ont.

Varför är ni engagerade inom Teknikcollege?

Vi hade medarbetare här på skolan som var drivande i frågan om Teknikcollege, långt innan jag blev anställd. Att vi var så drivande har resulterat i att vi utvecklat en bra kontakt med traktens företag, de ställer upp med praktikplatser och tar gärna emot oss för studiebesök. I utbyte förser vi företagen med en hel del arbetskraft. Den väl utvecklade kontakten med företagen är en av anledningarna till att så många går direkt ut i arbete.

Spännande – berätta mer om hur ni samverkar med företagen?

Vi försöker alltid prata med företagen som erbjuder praktikplatser för att tidigt identifiera vad det är som efterfrågas och vad det är våra studerande behöver kunna. Ett konkret exempel var när våra samverkansföretag flaggade för att det behövdes medarbetare med kompetens inom el, då kunde vi, i ett tidigt skede, justera upplägget på utbildningen och föra in grundläggande kunskaper inom el, allt för att matcha företagens önskemål.

Vad kan man göra när man är klar med utbildningen?

Det är väldigt brett och det ger våra studerande en väldigt bra grund att stå på. Vanligast är nog att man efter studenten hamnar på en verkstad av något slag, och det kan handla om allt från montering, bearbetning, CNC-teknik till att arbeta med mätteknik eller kvalitet – egentligen är möjligheterna oändliga. Givetvis går det att bygga på med kurser och program på universitet eller högskola också. Vi har studerande som vill plugga vidare, men också en hel del som inte vill något annat än ut i arbete.