Årets första Heta Stolen är här. Vi fick en pratstund med Günter Sand som är yrkeslärare på Göteborgs Tekniska College. Förutom att vi pratade om det faktum att Günter bytt ut arbetet som första linjens chef på Saab mot läraryrket diskuterade vi också vad som är det bästa med att vara just tekniklärare, hur man får de studerande att utvecklas och ta ansvar, vikten av bra ledarskap, svenska innovatörer och även en hel del Teknikcollege.

Hej Günter Sand, berätta lite om dig själv!

Jag har uppnått en ålder av 51 år och arbetar som yrkeslärare på Göteborgs Tekniska College. Jag kommer från fordonsindustrin och har haft olika ledande arbetsuppgifter vid Saabs växellådsfabrik i Göteborg. Där har jag arbetat som första linjens chef, produktionsledare och Hälsa, Säkerhets och Arbetsmiljöansvar(HSA) totalt 30 år.

Vad har du för utbildningsbakgrund?

Min utbildningsbakgrund är 3-årig gymnasieutbildning inom ekonomi, men direkt efter gymnasiet och innan militärtjänstgöringen så sommarjobbade jag på Saab och fastnade där eftersom jag såg att det var både intressanta arbetsuppgifter och bra arbetskamrater. Dessutom såg jag att det fanns möjlighet att få testa nya arbetsuppgifter när man sköter sig och visar intresse för jobbet. Så min tekniska utbildning har jag skaffat mig via mitt arbete.

Hur kommer det sig att du blev tekniklärare?

Runt år 2008 så blev drabbades världen av ekonomisk kris och i synnerhet bilindustrin. De flesta bilföretag kunde ”komma igen” efter kraschen men vår fabrik som numera ägdes av en tysk industriman, kom aldrig igång igen. Kunderna försvann helt enkelt. Då bestämde sig vår ägare att sälja växellådsfabriken till BAIC i Kina. Eftersom jag i det läget inte hade möjlighet eller intresse av att åka till Kina så bestämde jag mig för att söka mig vidare till andra arbetsuppgifter här i Sverige. Av en slump sprang jag på två personer med anknytning till GTC som på olika sätt fick mig att prova på lärarrollen. Det gick väldigt bra så jag övertalades att parallellt med utbildandet även satsa på att läsa in en ”Yrkeslärarexamen” på Göteborgs Universitet under 3 år på halvfart. Nu har jag arbetat som lärare i 5 år, vilket varit fantastiskt kul och lärorikt.

Vad skulle du säga är det bästa med att vara tekniklärare?

Det finns flera bra saker med att vara lärare. Framför allt tycket jag att det är viktigt att få våra ungdomar att förstå att tekniksektorn inte är smutsig, farlig och tråkig utan det är faktiskt tvärtom. Sverige har ju historiskt varit bra på nya innovationer och där tycker jag att vi även nu har en viktig roll att fylla. Det jag mår bäst av som lärare är när jag ser hur våra studerande växer och lär sig att utveckla produkter, arbeta med förbättringar, bygga upp processflöden för att skapa effektiva flöden etc. Det betyder att vi förhoppningsvis på sikt kan se till att konstruktion och produktion kan stanna kvar i Sverige istället för att flytta utomlands.

Har eller har du haft någon förebild yrkesmässigt?

Jag har framför allt förebilder inom ledarskap. Det företaget som utbildade mig i att leda människor har gett mig oerhört viktiga kunskaper om hur man leder grupper som är sammansatta på helt olika sätt. På senare år har den dåvarande chefen för teknisk utveckling på Saab Powertrain (Kjell AC Bergström) visat på stora ledaregenskaper.

Vad är det första du tänker på när du hör svensk teknik?

Jag tänker tillbaka på alla stora uppfinnare som vi har haft, som sett till att få snurr på Sverige. Några företag som jag tänker på i första hand är Gustav Dalen (AGA) som tämjde gasen till våra fyrar. ASEA med bröderna Wenström och Ludvig Fredholm. LM Eriksson, Electrolux, ASSA för att nämna några. För vår del i Göteborg så tänker jag på Sven Winqvist som uppfann det sfäriska kullagret och bildade SKF och därifrån kom Gustav Larsson och Assar Gabrielsson som startade Volvo. Vilka andra länder i vår storlek kan ståta med så många eminenta uppfinnare och entreprenörer?

Vilken uppfinning hade du velat komma på?

En otroligt svår fråga för det finns så många spännande produkter som skulle behöva uppfinnas. Efter en diskussion med en kollega så kom vi faktiskt fram till att något som får människor att skapa fred och att får stridande parter att enas, samt skapa förståelse för att alla inte är lika och har samma förutsättningar.

Teknikcollege är en kvalitetsstämpel där utbildningsanordnare och näringsliv samverkar för att öka attraktionskraften och kvaliteten på tekniskt inriktade utbildningar – hur märks detta på GTC?

Göteborgs Tekniska College var ju redan i uppstarten tidiga med att arbeta enligt Teknikcollege arbetssätt och så har det fortsatt under åren. Detta har varit en naturlig del för oss i och med vår koppling till bla Volvobolagen. Jag anser att det är en framgångsfaktor att kunna arbeta enligt det kvalitetskonceptet som Teknikcollege innebär.