I Heta Stolen den här veckan sitter Ann-Katrin som arbetar som tekniklärare på Lugnetgymnasiet i Falun. Ann-Katrin brinner verkligen för sitt yrke, men det är bara en av alla saker hon brinner för. Under vår pratstund diskuterade vi bl.a. konsten att vända lågt söktryck, projektet Tekniktjej – att attrahera tjejer till teknikinriktade utbildningar, engagemang inom Teknikcollege, samarbete med Faluns näringsliv, förebilder, yrkesdrömmar och mycket annat spännande.

Vem är det vi träffar i denna veckans upplaga av Heta Stolen?

Jag heter Ann-Katrin Hildingsson och jobbar på Lugnetgymnasiets teknikprogram i Falun. Jag undervisar i ämnena Design, Bild och form, Digitalt skapande, Teknik och Svenska – ett brett spektra av både praktiska och teoretiska undervisningsämnen.

Hur kommer det sig att du blev tekniklärare?

Intresset för formgivning har alltid funnits, men det var när jag introducerades för skapande verktyg med hjälp av datorn som min konstnärliga väg tog en ny riktning. Med visualiseringsprogrammen fanns det ännu fler möjligheter och jag utbildade mig inom Computer Generated Imaging som en specialisering inom min bildlärarutbildning. Då jag fick fördjupa mig i både grafisk design, fotoredigering och 3d-modellering. Därefter har jag fortsatt och vidareutbildat mig inom design och produktutveckling.

Vad är det bästa med att arbeta som tekniklärare?

I ämnena Design och Digitalt skapande får eleverna möta estetiska och funktionella problem och lösa dem – Resultatet blir alltid oändliga möjligheter till olika lösningar! Där blir det riktigt spännande att ta del av deras process och se ungdomarnas fantastiska förmåga att se problem och lösningar ur nya vinklar. Det ligger också en utmaning i att alltid vara uppdaterad inom ny teknik, för mig nya spännande visualiseringsprogram, och därav stagnerar inte yrkesrollen utan jag tar mig hela tiden in på nya områden.

På vilka sätt håller du kontakt med företagen i regionen?

Kopplat till delmomenten i kurserna har vi varit på besök hos regionens företag, t ex Fiskarhedenvillan då vi haft fokus på arkitektur och designbyrån Helikopter i samband med grafisk design.

Hade du några andra yrkesdrömmar när du var liten?

Jag minns drömmar om att bli barnmorska som liten, men ju äldre jag blev riktades jag in mot det skapande och således närdes yrkesdrömmar så som arkitekt och konstnär. Dessutom verkade även psykolog intressant, då jag tidigt förstod att jag absolut skulle arbeta med människor. Man kan ju faktiskt säga att jag idag får jobba med mina drömmar i läraryrket, alla på samma gång.

Vem är din största förebild yrkesmässigt?

Min svensklärare under gymnasietiden blev min tydligaste förebild när jag valde läraryrket. Hon hade ett alldeles eget klassrum som hon inredde med fina tavlor och lånade ut fjäderpennor och bläck till oss elever, vilket tydligen gjorde ett positivt intryck på mig. Hon var också pedagogiskt skicklig och inspirerande, så när jag tog studenten sa jag till henne att jag ville bli som hon, en lärare som gör avtryck. Vi har fortfarande kontakt, 20 år senare.

Nämn ett material du gillar och varför?

Jag tycker att designblock som formgivningsmaterial till prototyper är perfekt. Det är ett skulpturmaterial som inte har någon fiberriktning och kan formas, skäras, filas in i minsta detalj. Dessutom är det lätt att färgsätta för att göra prototyper så autentiska som möjligt. Dock är det väldigt skräpigt med detta finfina pulver som blir när man formger, men det tillhör väl en del av det kreativa kaoset.

Vad kan man som studerande göra när man är klar med utbildningen?

Eftersom teknikprogrammet i sig är studieförberedande och ger eleverna en bred behörighet att studera vidare inom främst tekniska utbildningar, väljer också våra elever att gå vidare till högskola eller universitet. Många av mina elever har siktet direkt inställt på civilingenjörsutbildning, men de flesta vill vidare inom grafisk design, produktutveckling och arkitektur eftersom det är det kunskapsområdet som de har fördjupat sig i på inriktningen Design och produktutveckling.