Slöjd korsar gränser i Trelleborg

2018-11-22 | Skåne

 

En vakant lärartjänst har blivit startpunkten för ett framgångsrikt samarbete kring trä- och metallslöjd i Trelleborg. När rektor Annica Liersch på Pilevallsskolan saknade en slöjdlärare till sina grundskoleelever kom hon i kontakt med lärarna på gymnasiets industritekniska program. Yrkeslärarna Magnus Österberg och Peter Svensson på Söderslättsgymnasiet kan bara konstatera att det där samtalet har inneburit många utmaningar, men också ett helt nytt och spännande arbetssätt. Halvvägs in i terminen har över 100 grundskoleelever har fått en helt ny typ av slöjdundervisning:

– Vi hade ett möte och fick idén att göra något annorlunda med slöjden. Här på gymnasiet har vi bra, rymliga lokaler och all utrustning och teknik som behövs för trä- och metallslöjd. Dessutom hade vi lite lärartid över eftersom Industriprogrammet inte tog in några nya elever i höst. Nu kommer eleverna i årskurs sex till nio hit för att ha sina slöjdlektioner. De yngre eleverna undervisar vi i Pilevallsskolans slöjdsal. De yngre eleverna sysslar mer med trä och de äldre får mest arbeta med metall. Vi jobbar mer projektorienterat här än i grundskolan och ofta med problemlösning i grupp. Vi har såklart anpassat vårt arbetssätt, men i grunden funkar det på samma sätt för alla våra elever, oavsett ålder. De får ett problem eller uppgift att lösa. Sedan får de skissa, rita och räkna på ett förslag som de sedan producerar i verkstaden. De har bland annat fått i uppdrag att göra ställ till sina telefoner, en fågelmobil att hänga i taket, att skapa en bro och att bygga en hållbar stad. Det viktiga är inte resultatet utan att alla får prova sig fram, och möjlighet att diskutera och samarbeta. Vi är också måna om att de får arbeta färdigt och presentera för gruppen hur de tänkt. Lösningarna kan se väldigt olika ut, berättar Magnus Österberg.

Nya möjligheter till inspiration och lärande

Ämnet slöjd ska ge eleverna kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Samarbetet i Trelleborg har på en och samma gång samordnat kommunens lärarresurser, gett lokaler och utrustning högre nyttjandegrad och inte minst skapat helt nya möjligheter till inspiration och lärande för eleverna.

Rektor Annica Liersch på Pilevallsskolan är nöjd med resultatet hittills:

– Det är ett utmärkt samarbete som ger nya dimensioner till vår utbildning. Det funkar bra att jobba i projektform, och att lösa uppgifter i grupp. Sen kommer eleverna ut i en helt ny miljö där de kan använda sina olika kunskaper på nya sätt. De får tillgång till olika nya material, tekniker och verktyg, och det märks att de är stolta över vad de åstadkommer. Grundskoleeleverna vistas också i samma lokaler som gymnasie- och vuxenelever. De kan vara lite ängsliga i början men efter ett tag lär de känna varandra. Det skapar trygghet inför äldre elever, och de äldre eleverna tycker det är roligt att lära ut och få visa vad de kan. De praktiskestetiska ämnena och det taktila lärandet är väldigt viktiga för eleverna. Vi vill fortsätta utveckla slöjden, hitta nya lösningar och skapa ett bra sammanhang. Vi hoppas absolut att vi kan hitta nya former för det här samarbetet nu när vi hittat en ny slöjdlärare. Det är helt enkelt för bra för att släppa, säger Annica Liersch.

Viktigt att upprätthålla teknikintresset

Forskning visar att teknikintresset är högt fram till de tidiga tonåren, sedan dalar det snabbt. Magnus Österberg undervisar i årskurs sex till nio i Industriprogrammets lokaler på Söderslättsgymnaiset. Han har hört elever förklara att slöjden och tekniken blir tråkig, den leder ingenstans och man får göra samma saker om och om igen. Det är pedagogernas uppgift att skapa struktur i arbetet och sätta upp ramar med tydliga kunskapsmål. Eleverna tar gärna ansvar och vill veta vad som gäller:

– Det är lika viktigt att följa upp att eleven lärt sig vad de ska i trä- och metallslöjd som andra ämnen, t ex matte eller svenska. Att ge slöjden mening. Vi har alltid uppstartsmöte på lektionen där vi kollar av var eleverna befinner sig. Sedan planerar vi vad som ska göras och har en tydlig avslutning där eleven får visa vad de gjort. De ska alltid dokumentera sitt arbete, digitalt eller skriftligt och alla uppgifter ligger på en digital plattform som vi använder. Kunskapsmålet kan vara att lära sig läsa en ritning, att bekanta sig med ett material eller lösa ett problem i grupp. Eleven ska också veta att de har ett visst antal timmar på sig att lösa sin uppgift så att de kan lägga upp arbetet och bli klara i tid.

Mer motiverade och reflekterande elever

Arbetssättet och miljöombytet har gett mer motiverade och reflekterande elever. De känner att de får göra något ordentligt, förslagen på nya lösningar flödar och diskussionerna blir ofta intensiva:

– De har massor med idéer och vi diskuterar dem tillsammans för att se om de funkar i praktiken. Samtidigt är det här ett bra sätt för oss att väcka teknikintresset och skapa en trygg länk mellan högstadiet och gymnasiet. De får lära känna och samarbeta med elever som går t ex Industritekniska programmet och se tekniker och arbetsuppgifter som de kanske aldrig kommer i kontakt med annars. Kontakten med de äldre eleverna gör också att de brukar mer allvar, det är ofta ordning och reda under lektionerna. Vi passar också på att berätta om olika jobb inom industrin och att personalbehovet är väldigt stort framöver, berättar Magnus.

Yngre elever får testa att borra, slipa, fila – och samarbeta

I Pilevallskolans slöjdsal har Peter Svensson lite friare tyglar men arbetar enligt samma princip som Magnus, att det ska finnas en tydlig uppgift i grunden.

– De får bland annat i uppdrag att bygga en stad av en massa träbitar. Någon gjorde ett detaljerat garage, en annan en hel by med berg i bakgrunden. Det viktiga är att se hur de arbetar ihop. Det märks att de är hungriga och tycker det är roligt. Vi vill att de ska få känna på verktygen och prova olika tekniker som att såga, slipa, borra och fila. Det är väldigt stor skillnad på vad de har med sig hemifrån, en del har aldrig sett ett verktyg medan andra är uppväxta i verkstan. Det är extra roligt att tjejerna är väldigt framåt. Samtidigt är det är en stor utmaning att arbeta med vuxna elever ena dagen, och tioåringar nästa. Nu har vi har hittat rätt nivåer för de olika grupperna. Och när de jobbar på extra bra i slöjdsalen så får de spela sin egen musik, vi har faktiskt haft spontandans på några lektioner, säger Peter Svensson med ett nöjt leende.

Ryktet om samarbetet har spritt sig i kommunen och flera andra skolor har hört av sig och vill starta samarbeten. Innan jul ska projektet utvärderas:

– Alla vinner på det här så vi hoppas vi hittar ett upplägg som fungerar framöver. Hittills är alla nöjda så det kommer nog att lösa sig, avslutar Magnus Österberg.

 

Dela: facebook twitter